استراتژی لینک سازی چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟
تکنیکهای استراتژی لینک سازی حرفه ای کدامند؟
لینک سازی راهبردی برای ارتقای رتبه سایت نزد گوگل و بهبود سئوی سایت است. استراتژی لینک سازی بر دونوع است:
- لینک سازی خارجی
- لینک سازی داخلی
ابتدا به تعریف لینک سازی داخلی میپردازیم، لینک سازی داخلی یعنی وصل کردن صفحهایی از سایت به صفحهایی دیگر در همان سایت. با استفاده از این راهبرد کاربران میتوانند به راحتی با کلیک بر روی لینکها بین صفحات سایت جا به جا شوند. مزیت دیگر لینک سازی داخلی کمک به رباتهای گوگل برای پیدا کردن صفحات مرتبط است. لینک سازی داخلی بر تعیین مسیر حرکت کاربر بسیار موثر است و با نگه داشتن کاربر به مدت طولانیتر در وب سایت باعث ارتقای رتبه سایت میشود. لینک سازی داخلی شامل تمامی لینکهای موجود در سایت میشود از جمله لینکهای فوتر، سایدبار، محتوای صفحه، بنرهای گرافیکی وغیره.
وجود لینکهای داخلی در وب سایت دسترسی به محتوای مرتبط را تسهیل میکند. رباتهای گوگل با استفاده از لینکهای داخلی و خارجی میتوانند محتواهای جدید و مرتبط را پیدا کنند. اگر شما صفحهای جدید برای وب سایت خود درست کنید اما هیچ بک لینک به خارج از سایت نداشته باشد و یا به هیچ لینکی از سایر صفحات سایت متصل نشده باشد رباتهای گوگل قادر به پیدا کردن این صفحه نخواهند بود و در نتیجه هرچقدر هم محتوای صفحه جدید با کیفیت باشد به خاطر عدم استفاده از استراتژی لینک سازی هیچ تاثیری بر ارتقای رتبه سایت شما یا افزایش ترافیک سایت نخواهد داشت.
اهمیت لینک سازی از نظر گوگل: صفحات جدید توسط رباتهای گوگل ایندکس گزاری میشوند
این صفحات در صورتی توسط رباتها گوگل پیدا میشوند که از صفحه ایندکس شده لینکی به آنها وجود داشته باشد. بنا براین معرفی صفحات به گوگل و ایجادد مسیر دسترسی به محتوا برای کاربران مهمترین هدف لینک سازی است. در استراتژی لینک سازی مفهومی وجود دارد به نام صفحه یتیم، صفحه یتیم صفحه ایی است که هیچ لینک داخلی ندارد.
دلایل اهمیت لینک سازی:
- افزایش سرعت ایندکس گزاری توسط گوگل
- ارتقای رتبه سایت در صفحه نتایج گوگل
- بالا بردن اعتبار دامنه
- آگاه سازی و اطلاع رسانی درباره برند یا سایت.
- افزایش ترافیک سایت
هنگام لینک سازی داخلی برای سایت خود موارد زیر را در نظر بگیرید:
- از نظر موتور جستجو تعداد لینکهای بیشتر بیانگر اهمیت ان صفحه است.
- هنگام لینک سازی به ارتباط موضوعی صفحات و مرتبط بودن مطالب آنها وعبارات کلمات کلید توجه داشته باشید.
تکنیکهای مهم در استراتژی لینک سازی داخلی:
بیشترین لینکهای داخلی را باید به مهمترین محتوای خود اختصاص دهید بدین ترتیب کاربران به محتوای سایت شما دسترسی مستقیم خواهند داشت. یکی از بهترین محلهای سایت برای ایجاد دسترسی به لینکها منوی اصلی سایت است. برای قرار دادن لینک در این منو از دو تکنیک زیر استفاده میشود.
۱- تکنیک مرز بندی محتوا
در این روش لینک سازی تنها دسته بندیهای اصلی در منوی اصلی سایت قید میشوند. سپس از زبانه هریک از این دسته ها به سایر صفحات و موضوعات مرتبط لینک سازی داخلی انجام میشود. بدین ترتیب کاربر پس از ورود به سایت از محل ساید بار به دسته بندی اصلی و سپس دسته بندی های زیر مجموعه آن هدایت میشود.
۲-تکنیک انکر تکست
انکر تکست چیست؟ انکر تکست کلماتی است که به صفحه دیگر لینک میشود. گوگل با توجه به آدرس لینکی که به انکر تکست داده میشود و تعداد لینک های مشابه به میزان اهمیت یک صفحه، موضوع صفحه و هدف از ایجاد محتوای آن، کاربر پسند بودن محتوا و کاربردی بودن آن برای کاربران و استفاده صحیح از استراتژی لینک سازی پی میبرد.
بنا براین مهمترین کلمات کلیدی هر محتوا به عنوان انکر تکست به صفحات دیگر از طریق لینک سازی متصل یا همان لینک میشود.
لینک سازی داخلی چند نوع است؟
- لینک سازی اتوماتیک:
این نوع لینک سازی با استفاده از افزونه Automatic SEO Links
در ورد پرس انجام میشود. بدین ترتیب که این افزونه کلمات کلید ی را معرفی میکند و سپس به طور خودکار به آنها را به صفحه هدف لینک میکند. بدین ترتیب کاربر بعد از مطالعه هر مطلب به سمت مطالب مرتبط نیز هدایت میشود. این امر باعث افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت شما و درنهایت ارتقا رتبه سایت میشود.
- لینک سازی دستی :
لینک سازی بدون استفاده از افزونه و کد نویسی را لینک سازی دستی میگویند. لینک سازی دستی همان لینکهایی است که خودتان میسازید و به صفحات مورد نظر پیوند میکنید.
- لینک سازی تصویری:
برای معرفی عکسها به گوگل از لینک سازی تصویری استفاده میشود. لینک سازی متن از لینک سازی تصویری برای بهبود سئو سایت موثر تراست.
- لینک سازی در صفحه اول سایت:
صفحه اول سایت مهمترین صفحه سایت است شما باید از این صفحه برای برقراری ارتباط با کاربر استفاده کنید اگر صفحه اول گیرایی کافی برای کاربر نداشته باشد باعث افزایش نرخ پرش سایت میشود همچنین لینکهایی که دراین صفحه قرار میدهید باعث افزایش رتبه سایت میشود. صفحه اول باید به خوبی سازماندهی شده باشد و برای هریک از موضوعات، محصولات، درباره ما و تماس با ما صفحه مجزا طراحی کنید و به صورت مرتب لینکهای انها را در قسمت هدر وفوتر صفحه اول قراردهید. بدین ترتیب لینکها به راحتی در دسترس کاربر خواهند بود در واقع اعتبار صفحه اول به لینکهای داخلی آن است.
- لینک سازی در منوی اصلی : برای هر کلمه کلیدی یک صفحه هدف مجزا درست کنید و به آن لینک دهید. بدین ترتیب کاربر با کلیک بر روی هر کلمه به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا میکند. استفاده از این تکنیک برای سایتهای فروشگاهی بسیار مفید است. همچنین کلمات کلیدی انتخابی برای گوگل مهم هستند و انتخاب درست کلمات باعث افزایش رتبه و بهبود سئو سایت میشود.
لینک سازی خارجی (لینک بیلدینگ خارجی)
یکی از راهکار های کسب رتبه از گوگل استفاده از لینک سازی خارجی است. لینک سازی خارجی در واقع به معنای تایید شدن محتوای وب سایت شما از سوی سایتهای با رتبه بالا و محبوب است.
هرچقدر سایتهای دیگر شما را بیشتر تایید کنند محبوبیت شما نزد گوگل نیز افزایش پیدا میکند.
لینک سازی خارجی یا همان کسب بک لینک از سایتهای دیگرنقش مهمی در افزایش رتبه سایت دارد. بهترین زمان برای استفاده از استراتژی لینک سازی خارجی زمانی است که سایت خود را تثبیت کرده اید تا آن زمان بهتر است از لینک سازی داخلی استفاده کنید. در غیر اینصورت لینک سازی خارجی شما ممکن است از سوی الگوریتمهای گوگل غیر طبیعی ارزیابی شود و منجر به جریمه سایت شما گردد.
نکات زیر را هنگام لینک سازی خارجی مد نظر داشته باشید:
- حتما در سایتهای مرتبط لینک سازی خارجی کنید
- از یک کلمه کلید تکراری به دفعات برای بک لینک دادن استفاده نکنید بلکه از کلمات هم معنی و هم خانواده استفاده کنید.
- در صورتی که سایت شما فاقد محتوای غنی و مفید و کاربر پسند است از لینک سازی خارجی اجتناب کنید.
- لینک سازی خارجی نیاز به زمان و بهبود کیفیت محتوای سایت شما دارد بنا بر این استفاده از این راهبرد زمانی که سایت شما به صفحه اول گوگل ارتقا نیافته مفید نخواهد بود. به منظور ارتقای صفحه خود از لینک سازی داخلی استفاده کنید. لینک سازی داخلی قوی باعث افزایش اعتبار صفحه میشود.
- لینک های خود را فقط بر روی یک سایت قرار ندهید هر سایت تنها نیاز به یک بک لینک دارد و تعداد زیادی لینک برای یک سایت امتیاز اضافی نخواهد داشت.