آموزش لینک سازی داخلی و خارجی صحیح در سال ۱۴۰۰

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست محتوا

فهرست محتوا

استراتژی لینک ­سازی چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟

تکنیک­های استراتژی لینک ­سازی حرفه ای کدامند؟

لینک سازی راهبردی برای ارتقای رتبه سایت نزد گوگل و بهبود سئوی سایت است. استراتژی لینک سازی بر دونوع است:

  1. لینک سازی خارجی
  2. لینک سازی داخلی

 

ابتدا به تعریف لینک سازی داخلی می­پردازیم، لینک سازی داخلی یعنی وصل کردن صفحه­ایی از سایت به صفحه­ایی دیگر در همان سایت. با استفاده از این راهبرد کاربران می­توانند به راحتی با کلیک بر روی لینک­ها بین صفحات سایت جا به جا شوند. مزیت دیگر لینک سازی داخلی کمک به ربات­های گوگل برای پیدا کردن صفحات مرتبط است. لینک سازی داخلی بر تعیین مسیر حرکت کاربر بسیار موثر است و با نگه داشتن کاربر به مدت طولانی­تر در وب سایت باعث ارتقای رتبه سایت می­شود. لینک سازی داخلی شامل تمامی لینک­های موجود در سایت می­شود از جمله لینک­های فوتر، سایدبار، محتوای صفحه، بنرهای گرافیکی وغیره.

وجود لینک­های داخلی در وب سایت دسترسی به محتوای مرتبط را تسهیل می­کند. ربات­های گوگل با استفاده از لینک­های داخلی و خارجی می­توانند محتوا­های جدید و مرتبط را پیدا کنند. اگر شما صفحه­ای جدید برای وب سایت خود درست کنید اما هیچ بک لینک به خارج از سایت نداشته باشد و یا به هیچ لینکی از سایر صفحات سایت متصل نشده باشد ربات­های گوگل قادر به پیدا کردن این صفحه نخواهند بود و در نتیجه هرچقدر هم محتوای صفحه جدید با کیفیت باشد به خاطر عدم استفاده از استراتژی لینک­ سازی هیچ تاثیری بر ارتقای رتبه سایت شما یا افزایش ترافیک سایت نخواهد داشت.

اهمیت لینک سازی از نظر گوگل: صفحات جدید توسط ربات­های گوگل ایندکس گزاری می­شوند

این صفحات در صورتی توسط ربات­ها گوگل پیدا می­شوند که از صفحه ایندکس شده لینکی به آنها وجود داشته باشد. بنا براین معرفی صفحات به گوگل و ایجادد مسیر دسترسی به محتوا برای کاربران مهم­ترین هدف لینک سازی است. در استراتژی لینک سازی مفهومی وجود دارد به نام صفحه یتیم، صفحه یتیم صفحه ایی است که هیچ لینک داخلی ندارد.

 

دلایل اهمیت لینک سازی:

  1. افزایش سرعت ایندکس گزاری توسط گوگل
  2. ارتقای رتبه سایت در صفحه نتایج گوگل
  3. بالا بردن اعتبار دامنه
  4. آگاه سازی و اطلاع رسانی درباره برند یا سایت.
  5. افزایش ترافیک سایت

هنگام لینک سازی داخلی برای سایت خود موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • از نظر موتور جستجو تعداد لینک­های بیشتر بیانگر اهمیت ان صفحه است.
  • هنگام لینک سازی به ارتباط موضوعی صفحات و مرتبط بودن مطالب آنها وعبارات کلمات کلید توجه داشته باشید.

 

تکنیک­های مهم در استراتژی لینک سازی داخلی:

بیشترین لینک­های داخلی را باید به مهم­ترین محتوای خود اختصاص دهید بدین ترتیب کاربران به محتوای سایت شما دسترسی مستقیم خواهند داشت. یکی از بهترین محل­های سایت برای ایجاد دسترسی به لینک­ها منوی اصلی سایت است. برای قرار دادن لینک در این منو از دو تکنیک زیر استفاده می­شود.

۱- تکنیک مرز بندی محتوا

در این روش لینک سازی تنها دسته بندی­های اصلی در منوی اصلی سایت قید می­شوند. سپس از زبانه هریک از این دسته ­ها به سایر صفحات و موضوعات مرتبط لینک سازی داخلی انجام می­شود. بدین ترتیب کاربر پس از ورود به سایت از محل ساید بار به دسته بندی اصلی و سپس دسته بندی های زیر مجموعه آن هدایت می­شود.

 


۲-تکنیک انکر تکست

 انکر تکست چیست؟ انکر تکست کلماتی است که به صفحه دیگر لینک می­شود. گوگل با توجه به آدرس لینکی که به انکر تکست داده می­شود و تعداد لینک های مشابه به میزان اهمیت یک صفحه، موضوع صفحه و هدف از ایجاد محتوای آن، کاربر پسند بودن محتوا و کاربردی بودن آن برای کاربران و استفاده صحیح از استراتژی لینک سازی پی می­برد.

بنا براین مهم­ترین کلمات کلیدی هر محتوا به عنوان انکر تکست به صفحات دیگر از طریق لینک سازی متصل یا همان لینک می­شود.

لینک سازی داخلی چند نوع است؟

  • لینک سازی اتوماتیک:
    این نوع لینک سازی با استفاده از افزونه Automatic SEO Links

در ورد پرس انجام می­شود. بدین ترتیب که این افزونه کلمات کلید ی را معرفی می­کند و سپس به طور خودکار به آنها را به صفحه هدف لینک می­کند. بدین ترتیب کاربر بعد از مطالعه هر مطلب به سمت مطالب مرتبط نیز هدایت می­شود. این امر باعث افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت شما و درنهایت  ارتقا رتبه سایت می­شود.

  • لینک سازی دستی :
    لینک سازی بدون استفاده از افزونه و کد نویسی را لینک سازی دستی می­گویند. لینک سازی دستی همان لینک­هایی است که خودتان می­سازید و به صفحات مورد نظر پیوند می­کنید.

 

  • لینک سازی تصویری:
    برای معرفی عکس­­ها به گوگل از لینک سازی تصویری استفاده می­شود. لینک سازی متن از لینک سازی تصویری برای بهبود سئو سایت موثر تراست.

 

  • لینک سازی در صفحه اول سایت:
    صفحه اول سایت مهم­ترین صفحه سایت است شما باید از این صفحه برای برقراری ارتباط با کاربر استفاده کنید اگر صفحه اول گیرایی کافی برای کاربر نداشته باشد باعث افزایش نرخ پرش سایت می­شود همچنین لینک­هایی که دراین صفحه قرار می­دهید باعث افزایش رتبه سایت می­شود. صفحه اول باید به خوبی سازماندهی شده باشد و برای هریک از موضوعات، محصولات، درباره ما و تماس با ما صفحه مجزا طراحی کنید و به صورت مرتب لینک­های انها را در قسمت هدر وفوتر صفحه اول قراردهید. بدین ترتیب لینک­ها به راحتی در دسترس کاربر خواهند بود در واقع اعتبار صفحه اول به لینک­­های داخلی آن است.

 

  • لینک سازی در منوی اصلی : برای هر کلمه کلیدی یک صفحه هدف مجزا درست کنید و به آن لینک دهید. بدین ترتیب کاربر با کلیک بر روی هر کلمه به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا می­کند. استفاده از این تکنیک برای سایت­های فروشگاهی بسیار مفید است. همچنین کلمات کلیدی انتخابی برای گوگل مهم هستند و انتخاب درست کلمات باعث افزایش رتبه و بهبود سئو سایت می­شود.

لینک سازی خارجی (لینک بیلدینگ خارجی)

یکی از راهکار های کسب رتبه از گوگل استفاده از لینک سازی خارجی است. لینک سازی خارجی در واقع به معنای تایید شدن محتوای وب سایت شما از سوی سایت­های با رتبه بالا و محبوب است.

هرچقدر سایت­های دیگر شما را بیشتر تایید  کنند محبوبیت شما نزد گوگل نیز افزایش پیدا می­کند.

لینک سازی خارجی یا همان کسب بک لینک  از سایت­های دیگرنقش مهمی در افزایش رتبه سایت دارد. بهترین زمان برای استفاده از استراتژی لینک سازی خارجی زمانی است که سایت خود را تثبیت کرده اید تا آن زمان بهتر است از لینک سازی داخلی استفاده کنید. در غیر اینصورت لینک سازی خارجی شما ممکن است از سوی الگوریتم­های گوگل غیر طبیعی ارزیابی شود و منجر به جریمه سایت شما گردد.

نکات زیر را هنگام لینک سازی خارجی مد نظر داشته باشید:

  • حتما در سایت­های مرتبط لینک سازی خارجی کنید
  • از یک کلمه کلید تکراری به دفعات برای بک لینک دادن استفاده نکنید بلکه از کلمات هم معنی و هم خانواده استفاده کنید.
  • در صورتی که سایت شما فاقد محتوای غنی و مفید و کاربر پسند است از لینک سازی خارجی اجتناب کنید.
  • لینک سازی خارجی نیاز به زمان و بهبود کیفیت محتوای سایت شما دارد بنا بر این استفاده از این راهبرد زمانی که سایت شما به صفحه اول گوگل ارتقا نیافته مفید نخواهد بود. به  منظور ارتقای صفحه خود از لینک سازی داخلی استفاده کنید. لینک سازی داخلی قوی باعث افزایش اعتبار صفحه می­شود.
  • لینک های خود را فقط بر روی یک سایت قرار ندهید هر سایت تنها نیاز به یک بک لینک دارد و تعداد زیادی لینک برای یک سایت امتیاز اضافی  نخواهد داشت.
Rate this post

محمدامین رضایی

بنیانگذار سئو راه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت بهترین مقالات سئو به صورت هفتگی در ایمیل شما
تایید 
همین امروز به جمع سئوکاران برتر سئوراه  بپیوندید.
close-image