الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست محتوا

فهرست محتوا

این روزها به محض اینکه کسی از شما سوالی پرسید که جوابش را نمیدانید سریعا عبارت مورد نظر را در گوگل سرچ مینمایید.جالب اینجاست هرچند که عبارت جست و جو شده توسط شما روشن نباشد اما گوگل میتواند به درستی منظور شما را درک کند ،شاید تا چندسال یش هم گوگل در درک مفهوم مورد نظر شما چندان باهوش نبود و با نمایش صفحات اسپم وتبلیغات آزار دهنده وبسایت های نامرتبط شما را از خود ناامید میکرد.هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار هم دقیقا درک مفهوم و معنای عبارت جستجو شده توسط شماست.گوگل از سال ۲۰۱۳ با معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار به جای تمرکز بر کلمه کلیدی معنا و مفهوم عبارات را معیار خود قرار داد و به کمک آن به درک بهتری از مفهوم جستجو ها و منظور کاربران خود رسید.

با یک مثال مسئله را شفاف تر میکنیم: فرض کنید میخواهید بدانید که سایت سئو راه در چه زمینه ای فعالیت میکند؟

احتمالا اولین عبارتی که برای جستجو به ذهن شما میرسد جستجو کلمه (سئو راه) است .اگر نگاهی ماشینی به موتور جستجوی گوگل داشته باشیم احتمالا باید فکر کنیم که این موتور جستجو قادر به تشخیص منظور ما نیست اما ببینید که با سرچ کردن این عبارت گوگل چه پاسخی برای ما دارد .گوگل به سرعت نتیجه سوال ما را نشان میدهد و این پاسخ دقیق به این معنا است که گوگل منظور مارا متوجه شده است و نیازی نیست که سوال کامل زمینه فعالیت سئو راه چیست ؟ را سرچ کنیم.ضمن اینکه علاوه بر پاسخ سوال اولیه ما اطلاعات تکمیلی از فعالیت سئو راه در اختیار شما قرار میدهد.

هدف اصلی تمام الگوریتم های گوگل چیست؟

۱) درک رفتار کاربران

۲) جلب رضایت کاربران

الگوریتم مرغ مگس خوار هم علاوه بر دنبال کردن این هدف به دنبال درک مفهوم و معنای عبارات جستجو شده کاربر است و سعی دارد تا با ارائه بیشتر اطلاعات از نیاز کاربران حس کنجکاوی آنها را تحریک کند .

برای اینکه هوشمندی این الگوریتم را بهتر کنیم کمی گوگل را به چالش کشیدیم ، معنی عبارات در زبان فارسی یا سایر زبان زبان ها معانی مختلفی دارند که تشخیص منظور گوینده آن به خصوص برای یک ماشین ساده نیست . به عنوان مثال : عبارت کیفیت شیر را در گوگل سرچ کردیم ، با وجود اینکه کلمه شیر در زبان فارسی معانی مختلفی دارد اما گوگل با توجه به کلماتی که در کنار هم آورده شده اند اطلاعات بسیار مفید و غیر اسپمی را برای ما نشان میدهد که نزدیک ترین ارتباط معنایی را در عبارت جستجو شده دارند.

( الگوریتم مرغ مگس خوار تاثیر کلمات بر یکدیگر را درک میکند و بر این اساس نتایج مرتبط شده را نشان میدهد .)

اجازه دهید به یک نحوه دیگری این موضوع را به شما نشان دهیم .اینبار به جای کیفیت شیر ،عبارت سرعت شیر را در گوگل سرچ میکنیم ،نتیجه کاملا متفاوت بود .در این شرایط گوگل درک میکند که منظور شما حیوان شیر است و نتایج را بر همین اساس منظور شما نشان میدهد.

گوگل چطور ارتباط معنایی کلمات را درک میکند؟

برای پاسخ به این سوال لازم است که با دو مفهوم آشنا شوید:

۱) گراف دانش :

درک موضوعی صفحات نیازمند الگوریتم های پیچیده ایی است که گوگل موفق به پیاده سازی آنها شده است گراف دانش تلاش میکند تا ارتباط میان موضوعات را صفحات اینترنتی را درک کند و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده چکیده ایی را از آنچه که مورد نیاز شما است را در اختیارتان قرار دهد.

باکس های محتوایی که در سمت راست صفحات نتایج جستجو قرار دارد محصول همین گراف دانش است گوگل به کمک گراف دانش به سایت هایی مثل : Wikipedia .imdb.moz.wikihow. و سایت های دیگر راهم که شامل میشود علاوه بر پاسخ به سوال شما تمام اطلاعات تکمیلی موضوع مورد نظر شمارا هم پوشش میدهد .

در نتیجه کلیک های کاربران را هم روی نتایج به مرور بر گراف دانش گوگل اضافه میکند چرا که این اطلاعات همان اطلاعات مرتبط با عبارت جستجو شده کاربران است.

رفتار شما به دانش خوده شما و گوگل اضافه میکند از این طریق گوگل قادر به درک ارتباط مفهمومی دو صفحه از اینترنت فقط بود و به همین دلیل هم در استراتژی لینک سازی خارجی لازم است که توجه ویژه ایی به شباهت موضوع هردو سایت داشته باشد.

۲) جستجو معنایی

در مفهوم جستجو معنایی گوگل فراتر از جستجوی کلمه به کلمه میرود. و در جستجو معنایی تمرکز بر کماتی نیست که شما جستجو میکنید بلکه معنا و مفهوم کلمات شما اهمیت پیدا میکند. مثال کیفیت شیر و سرعت شیر مصداق بارز این موضوع است به این ترتیب نیازی نیست که ما با استفاده از یک کلمه منحصر به فرد در باکس جستجو به نتایج دلخواهمان برسیم. مثال دیگری از این مفهوم : اگر شما عبارت فست فود سنسور را در گوگل سرچ کنید نتایج مربوط به رستوران سنسور برای شما نمایش داده میشود به عبارتی : الگوریتم مرغ مگس خوار شباهت معنایی دو رستوران و فست فود و منظور جستجو شما را به خوبی درک میکند .

زمان در لینک سازی

 چگونه از الگوریتم مرغ مگس خوار برای بهبود سئو استفاده کنیم ؟

این الگوریتم برای درک رفتار کاربرو بهبود رضایت آن باید یک سری اطلاعات از کاربر را در سیستم خود ثبت کنداستفاده متنوع از کلمات کلیدی خیلی واضح و روشن باید به شما بگوییم که در متن یا مقاله خودتان نباید یک کلمه کلیدی را مرتبا تکرار کنید بلکه به جای آن از مترادف های کلیدی طولانی استفاده کنید.همچنین میتوانید برای این کار از کلمات هم خانواده استفاده کنید ، به این کار اصطلاحا ( مفهوم گرایی در تولید محتوا ) میگوییم.زبان نشانه گذاری استاندارد یا همان اسکیما برای اینکه منظورتان را به درستی به کسی برسانید باید به زبان خودش با آن صحبت کنید .

اسکیما همان زبان نشانه گزاری گوگل که استفاده از آن تاثیر زیادی روی بهبود سئو شما دارد . در مثالی که میبینید جزعیات محتوای ویدیویی به گوگل اطلاع داده شده است .نشانه گذاری استاندارد به شما کمک میکند که صفحات مختلف مثل مقاله ،محصول ،فیلم ،دستور غذا ، رویداد ویدیوهای آموزشی و غیره را معرفی کنید و محل قرار دادن اطلاعات مهمی مثل عنوان قیمت سال ساخت و چنین مواردی را به درستی برای گوگل مشخص کنید.

سخنی با شما که میخواهید سئو سایت خودتان را بهبود ببخشید :

بازهم تاکید ما برای بهبود تجربه کاربری و اهمیت آن برای گوگل است هر چیزی که بتواند کاربر شمارا متقاعد کند که زمان بیشتری را روی سایت شما باقی بماند مثل : اینفوگرافی ویدئو جدول ها و هرگونه المان های بصری اطلاعاتی به مزاق الگوریتم مرغ مگس خوار خوش می آید.

در نهایت باید بدانید که با هوشمندتر شدن گوگل و اهمیت درک رفتار و رضایت کاربر برای گوگل به روزرسانی وبسایت شما برای الگوریتم مرغ مگس خوار و رنگ به رنگ روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکند این را به یاد داشته باشید که سئو  مخفف : serch englne optimizetionنیست بلکه به مفهومی عمیق تر یعنی : search experience optimization تبدیل شده است.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

محمدامین رضایی

بنیانگذار سئو راه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت بهترین مقالات سئو به صورت هفتگی در ایمیل شما
تایید 
همین امروز به جمع سئوکاران برتر سئوراه  بپیوندید.
close-image