از درک نیاز کاربران تا طراحی الگوریتم های جدید گوگل

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست محتوا

فهرست محتوا

الگوریتم­های گوگل به دنبال ارائه بهترین نتایج جستجو برای کاربران متناسب با نیاز آنها هستند. در واقع شرکت گوگل در صدد است که کاربران موتور جستجوی گوگل در کمترین زمان به بهترین نتیجه دست یابند. یک موتور جستجو از ترکیبی از الگوریتم­ها و سیگنال های رتبه بندی برای کسب نتایج مرتبط با کلمات کلیدی جستجو شده در وب سایت ها  می­پردازد. در سال­های آغازین کار خود گوگل تنها چند بار الگوریتم های خود را به روز رسانی کرد. اما حالا سالانه صدها تغییر ریز و درشت در الگوریتم­ها ایجاد می­کند. بنا براین در شرایطی که الگوریتم­های گوگل به طور دائم در حال بهینه سازی  هستند وب سایت­ها نیز به طور دائم باید محتوای خود را با استفاده از تکنیک های جدید سئو به روز رسانی نمایند.

 

 

درگذشته کاربر هنگام کلیک بر روی نتایج موتور جستجوی گوگل با پاپ آپ ها و تبلیغات نا مرتبط  بسیاری رو به رو می­شد. این رویه یعنی عدم تناسب نتایج جستجو با خواست کاربر و وقت گیر بودن فرآیند جستجو برای کاربر موجبات نارضایتی بسیاری کاربران را فراهم ساخته بود. در چنین شرایطی گوگل به طراحی الگوریتم­های جدید گوگل برای بهینه سازی نتایج جستجو اقدام نمود.

الگوریتم­های گوگل دو هدف را دنبال می­کنند:

  1. بالا بردن رتبه سایت­های کاربر –محور
  2. پایین آوردن رتبه سایت­های اسپم

 در این شرایط و با در نظر گرفتن اهداف بالا برخی از اولین الگوریتم­های جدید گوگل مثل الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن و الگوریتم مرغ مگس خوار با هدف مقابله با سایت­های اسپم و بهینه سازی نتایج جستجو  به بازار آمدند. در گام بعدی و در سال ۲۰۱۶ الگوریتم رنک برین توسط گوگل عرضه شد. رنک برین الگورتیمی بر مبنای هوش مصنوعی و الگوریتم یادگیری ماشین است.

در ادامه به معرفی جدید ترین الگوریتم­های گوگل در سالهای ۲۰۱۹و۲۰۲۰می­پردازیم. برای اینکه وب سایت شما در میان نتایج گوگل رتبه بالایی کسب کند لازم است که با ویژگی­های این الگوریتم­ها آشنایی داشته باشید بدین ترتیب می­توانید با استفاده از تکنیک­های سئوی جدید وب­سایت پر بازدیدی داشته باشید. چرا که وب سایت شما باید از لحاظ فنی برای موتورهای جستجو گوگل قابل فهم باشد.

 

 

تعریف الگوریتم

الگوریتم یک روش گام به گام برای حل مسئله است که از مجموعه ایی متناهی از دستورالعملهای ساده با هدف حل مسئله  تشکیل می­شود.

الگوریتم گوگل: گوگل از الگوریتم­های گوگل برای بهینه سازی موتور جستجو و سئو استفاده می­ کند. در واقع الگوریتم گوگل فرآیندی است که وب سایت­ها بر اساس آن تجزیه و تحلیل می­شوند

الگوریتم­های گوگل سالانه هزاران بار به روز رسانی می­شوند برخی از این به روز رسانی­ها بسیار نامحسوس هستند اگرچه در مواردی موتورهای جستجو گوگل الگوریتم­ها را به طور کامل به روز رسانی می­کنند که تاثیر عمده ایی بر نتایج موتور جستجو یا به اختصار SERPدارد. برخی از آپدیت های الگوریتم گوگل درسال­های اخیر عبارت اند از: فرد، رنک برین، کبوتر، موبایل گدون، پاندا، مرغ مگس خوار، تطبیق دقیق دامنه، پنگوئن، الگوریتم گور خر.

 

در ادامه الگوریتم­های گوگل در دو سال اخیر یعنی سالهای ۲۰۱۹و ۲۰۲۰ را معرفی می کنیم:

آپدیت های الگوریتم هسته ایی گوگل چند بار در طول سال روی می­دهند. توجه به  این قبیل به روز رسانی­ها بسیار مهم است چرا که اگر با توجه به آخرین به روز رسانی محتوای وب سایت شما با جستجوهای کاربران مرتبط ارزیابی شود رتبه سایت شما بالا خواهد رفت در غیر این صورت رتبه سایت سقوط خواهد کرد. بنابراین لازم است که محتوای وب سایت­ها همراه با تغییرات در الگوریتم­های اساسی گوگل بهینه سازی وبه روز رسانی شود.

در سال ۲۰۱۹ شاهد شماری آپدیت­ها در الگوریتم­های هسته ایی گوگل و سایر الگوریتم­های گوگل بودیم. در این میان تمام این تغییرات یک اصطلاح برای به روز رسانی الگوریتم هسته­ایی تعیین شد و توانایی درک زبان طبیعی توسط گوگل برای دست یافتن به بهترین نتایج با استفاده از الگوریتم­های هوش مصنوعی امکانپذیر گشت.

 

به روز رسانی هسته ایی سال ۲۰۱۹

یکی از تغییرات اصلی در سال ۲۰۱۹ اقدام گوگل برای اعلام عمومی به روز رسانی هسته ایی در الگوریتم­های خود بود. گوگل همچنین از این سال شروع به نامگذاری به روزرسانی ها بر اساس معاهده جدید نامگذاری  کرد.

به روز رسانی هسته ایی مارچ ۲۰۱۹

این به روز رسانی اولین به آپدیت عمده در این سال بود.این به روز رسانی از معاهده نامگذاری جدید گوگل یعنی نامگذاری بر اساس نوع و تاریخ به روز رسانی پیروی می­کند. گوگل اعلام کردکه: این یک به روز رسانی قابل توجه است اما بزرگ­ترین به روز رسانی ما به حساب نمی اید.

شرکت گوگل اطلاعات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

به روزرسانی هسته ایی ژوئن ۲۰۱۹

این به روز رسانی پنج روز طول کشید و گوگل برای اولین بار یک روز قبل از شروع به روز رسانی آن را اعلام نمود.

به روز رسانی هسته ایی سپتامبر ۲۰۱۹

در بیست و چهار سپتامبر چند روز قبل از شروع به روز رسانی گوگل از این به روز رسانی خبر داد. به نظر می­رسد که این آپدیت تاثیر بیشتری بر روی رتبه بندی سایت­ها دارد.

 

الگوریتم BERT

در بیست و پنجم اکتبر ۲۰۱۹ گوگل الگوریتم BERT را معرفی کرد. این الگوریتم یک تکنیک با منبع باز برای فهم زبان طبیعی است که به عقیده گوگل درک موتور جستجوگر را از عبارات یک جستجو افزایش می­دهد. این الگوریتم خصوصا برای فهم عبارات جستجوی بلند مفید است.

دستیابی به نتایج جستجوی متنوع ­تر:

آپدیت دایورسیتی گوگل همزمان با آپدیت هسته ایی ژوئن رونمایی شد. هدف از این الگوریتم افزایش تنوع دامنه مورد جستجو از طریق محدود کردن دامنه سیگنال است به  طوری که دو نتیجه بالای یک جستجو تنها می­توانند دو لیستینگ داشته باشند.

اسنیپ پت هایی که به دفعات بیشتری مشخص شده اند:

در آگوست ۲۰۱۹به روز رسانی جدیدی از الگوریتم­های گوگل ارائه شد که هدف از اطمینان یافتن از این موضوع بود که اسنیپ پت ­های مشخص شده با اطلاعات موجود منطبق هستند.

الگوریتم برای تاکید بر گزارش دهی اورجینال:

هدف از این به روز رسانی اولویت دادن به گزارش­دهی اورجینال است.

۴می ۲۰۲۰

به روز رسانی الگوریتم هسته ایی گوگل

در چهارم می گوگل از به روز رسانی الگوریتم هسته ایی خود را رونمایی کرد. آنها اعلام کردند که یک تا دو هفته به روز رسانی کامل این الگوریتم زمان می­برد. سالانه هزاران به روز روسانی جزیی در الگوریتم­های گوگل صورت می گیرد که رسما اعلام نمی­شوند اما هنگامی که یک تغییر اساسی و بزرگ در الگوریتم ایجاد شود گوگل به طور رسمی آن را اعلام می­کند و این بدین معناست که صاحبان وب سایت­ها باید هر چه سریع تر برای افزایش رتبه خود درگوگل و جلوگیری از افت آن خود را با این به روز رسانی ها تطبیق دهند. این آخرین به روز رسانی عمده در الگوریتم گوگل بوده است.

۲۲ژانویه ۲۰۲۰ گوگل اولین به روز رسانی هسته ایی خود برای این سال را ارائه کرد.

هدف از آپدیت های هسته ا یی گوگل چیست؟

به روز رسانی های هسته ایی گسترده در تمامی کشور ها با تمامی زبان­ها تاثیرات گسترده ایی بر روی نتایج جستجو دارد. هنگامی که یک به روز رسانی هسته ایی اتفاق می­آفتد سایت ها تغییرات قابل توجهی در رتبه بندی سایت خود مشاهده می­کنند. این تغییرات منعکس کننده میزان ارتباط محتوا ی یک سایت با جستجوی کاربر است.

Rate this post

محمدامین رضایی

بنیانگذار سئو راه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت بهترین مقالات سئو به صورت هفتگی در ایمیل شما
تایید 
همین امروز به جمع سئوکاران برتر سئوراه  بپیوندید.
close-image