الگوریتمهای گوگل به دنبال ارائه بهترین نتایج جستجو برای کاربران متناسب با نیاز آنها هستند. در واقع شرکت گوگل در صدد است که کاربران موتور جستجوی گوگل در کمترین زمان به بهترین نتیجه دست یابند. یک موتور جستجو از ترکیبی از الگوریتمها و سیگنال های رتبه بندی برای کسب نتایج مرتبط با کلمات کلیدی جستجو شده در وب سایت ها میپردازد. در سالهای آغازین کار خود گوگل تنها چند بار الگوریتم های خود را به روز رسانی کرد. اما حالا سالانه صدها تغییر ریز و درشت در الگوریتمها ایجاد میکند. بنا براین در شرایطی که الگوریتمهای گوگل به طور دائم در حال بهینه سازی هستند وب سایتها نیز به طور دائم باید محتوای خود را با استفاده از تکنیک های جدید سئو به روز رسانی نمایند.
درگذشته کاربر هنگام کلیک بر روی نتایج موتور جستجوی گوگل با پاپ آپ ها و تبلیغات نا مرتبط بسیاری رو به رو میشد. این رویه یعنی عدم تناسب نتایج جستجو با خواست کاربر و وقت گیر بودن فرآیند جستجو برای کاربر موجبات نارضایتی بسیاری کاربران را فراهم ساخته بود. در چنین شرایطی گوگل به طراحی الگوریتمهای جدید گوگل برای بهینه سازی نتایج جستجو اقدام نمود.
الگوریتمهای گوگل دو هدف را دنبال میکنند:
- بالا بردن رتبه سایتهای کاربر –محور
- پایین آوردن رتبه سایتهای اسپم
در این شرایط و با در نظر گرفتن اهداف بالا برخی از اولین الگوریتمهای جدید گوگل مثل الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن و الگوریتم مرغ مگس خوار با هدف مقابله با سایتهای اسپم و بهینه سازی نتایج جستجو به بازار آمدند. در گام بعدی و در سال ۲۰۱۶ الگوریتم رنک برین توسط گوگل عرضه شد. رنک برین الگورتیمی بر مبنای هوش مصنوعی و الگوریتم یادگیری ماشین است.
در ادامه به معرفی جدید ترین الگوریتمهای گوگل در سالهای ۲۰۱۹و۲۰۲۰میپردازیم. برای اینکه وب سایت شما در میان نتایج گوگل رتبه بالایی کسب کند لازم است که با ویژگیهای این الگوریتمها آشنایی داشته باشید بدین ترتیب میتوانید با استفاده از تکنیکهای سئوی جدید وبسایت پر بازدیدی داشته باشید. چرا که وب سایت شما باید از لحاظ فنی برای موتورهای جستجو گوگل قابل فهم باشد.
تعریف الگوریتم
الگوریتم یک روش گام به گام برای حل مسئله است که از مجموعه ایی متناهی از دستورالعملهای ساده با هدف حل مسئله تشکیل میشود.
الگوریتم گوگل: گوگل از الگوریتمهای گوگل برای بهینه سازی موتور جستجو و سئو استفاده می کند. در واقع الگوریتم گوگل فرآیندی است که وب سایتها بر اساس آن تجزیه و تحلیل میشوند |
الگوریتمهای گوگل سالانه هزاران بار به روز رسانی میشوند برخی از این به روز رسانیها بسیار نامحسوس هستند اگرچه در مواردی موتورهای جستجو گوگل الگوریتمها را به طور کامل به روز رسانی میکنند که تاثیر عمده ایی بر نتایج موتور جستجو یا به اختصار SERPدارد. برخی از آپدیت های الگوریتم گوگل درسالهای اخیر عبارت اند از: فرد، رنک برین، کبوتر، موبایل گدون، پاندا، مرغ مگس خوار، تطبیق دقیق دامنه، پنگوئن، الگوریتم گور خر.
در ادامه الگوریتمهای گوگل در دو سال اخیر یعنی سالهای ۲۰۱۹و ۲۰۲۰ را معرفی می کنیم:
آپدیت های الگوریتم هسته ایی گوگل چند بار در طول سال روی میدهند. توجه به این قبیل به روز رسانیها بسیار مهم است چرا که اگر با توجه به آخرین به روز رسانی محتوای وب سایت شما با جستجوهای کاربران مرتبط ارزیابی شود رتبه سایت شما بالا خواهد رفت در غیر این صورت رتبه سایت سقوط خواهد کرد. بنابراین لازم است که محتوای وب سایتها همراه با تغییرات در الگوریتمهای اساسی گوگل بهینه سازی وبه روز رسانی شود.
در سال ۲۰۱۹ شاهد شماری آپدیتها در الگوریتمهای هسته ایی گوگل و سایر الگوریتمهای گوگل بودیم. در این میان تمام این تغییرات یک اصطلاح برای به روز رسانی الگوریتم هستهایی تعیین شد و توانایی درک زبان طبیعی توسط گوگل برای دست یافتن به بهترین نتایج با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی امکانپذیر گشت.
به روز رسانی هسته ایی سال ۲۰۱۹
یکی از تغییرات اصلی در سال ۲۰۱۹ اقدام گوگل برای اعلام عمومی به روز رسانی هسته ایی در الگوریتمهای خود بود. گوگل همچنین از این سال شروع به نامگذاری به روزرسانی ها بر اساس معاهده جدید نامگذاری کرد.
به روز رسانی هسته ایی مارچ ۲۰۱۹
این به روز رسانی اولین به آپدیت عمده در این سال بود.این به روز رسانی از معاهده نامگذاری جدید گوگل یعنی نامگذاری بر اساس نوع و تاریخ به روز رسانی پیروی میکند. گوگل اعلام کردکه: این یک به روز رسانی قابل توجه است اما بزرگترین به روز رسانی ما به حساب نمی اید.
شرکت گوگل اطلاعات بیشتری در این باره ارائه نکرد.
به روزرسانی هسته ایی ژوئن ۲۰۱۹
این به روز رسانی پنج روز طول کشید و گوگل برای اولین بار یک روز قبل از شروع به روز رسانی آن را اعلام نمود.
به روز رسانی هسته ایی سپتامبر ۲۰۱۹
در بیست و چهار سپتامبر چند روز قبل از شروع به روز رسانی گوگل از این به روز رسانی خبر داد. به نظر میرسد که این آپدیت تاثیر بیشتری بر روی رتبه بندی سایتها دارد.
الگوریتم BERT
در بیست و پنجم اکتبر ۲۰۱۹ گوگل الگوریتم BERT را معرفی کرد. این الگوریتم یک تکنیک با منبع باز برای فهم زبان طبیعی است که به عقیده گوگل درک موتور جستجوگر را از عبارات یک جستجو افزایش میدهد. این الگوریتم خصوصا برای فهم عبارات جستجوی بلند مفید است.
دستیابی به نتایج جستجوی متنوع تر:
آپدیت دایورسیتی گوگل همزمان با آپدیت هسته ایی ژوئن رونمایی شد. هدف از این الگوریتم افزایش تنوع دامنه مورد جستجو از طریق محدود کردن دامنه سیگنال است به طوری که دو نتیجه بالای یک جستجو تنها میتوانند دو لیستینگ داشته باشند.
اسنیپ پت هایی که به دفعات بیشتری مشخص شده اند:
در آگوست ۲۰۱۹به روز رسانی جدیدی از الگوریتمهای گوگل ارائه شد که هدف از اطمینان یافتن از این موضوع بود که اسنیپ پت های مشخص شده با اطلاعات موجود منطبق هستند.
الگوریتم برای تاکید بر گزارش دهی اورجینال:
هدف از این به روز رسانی اولویت دادن به گزارشدهی اورجینال است.
۴می ۲۰۲۰
به روز رسانی الگوریتم هسته ایی گوگل
در چهارم می گوگل از به روز رسانی الگوریتم هسته ایی خود را رونمایی کرد. آنها اعلام کردند که یک تا دو هفته به روز رسانی کامل این الگوریتم زمان میبرد. سالانه هزاران به روز روسانی جزیی در الگوریتمهای گوگل صورت می گیرد که رسما اعلام نمیشوند اما هنگامی که یک تغییر اساسی و بزرگ در الگوریتم ایجاد شود گوگل به طور رسمی آن را اعلام میکند و این بدین معناست که صاحبان وب سایتها باید هر چه سریع تر برای افزایش رتبه خود درگوگل و جلوگیری از افت آن خود را با این به روز رسانی ها تطبیق دهند. این آخرین به روز رسانی عمده در الگوریتم گوگل بوده است.
۲۲ژانویه ۲۰۲۰ گوگل اولین به روز رسانی هسته ایی خود برای این سال را ارائه کرد.
هدف از آپدیت های هسته ا یی گوگل چیست؟
به روز رسانی های هسته ایی گسترده در تمامی کشور ها با تمامی زبانها تاثیرات گسترده ایی بر روی نتایج جستجو دارد. هنگامی که یک به روز رسانی هسته ایی اتفاق میآفتد سایت ها تغییرات قابل توجهی در رتبه بندی سایت خود مشاهده میکنند. این تغییرات منعکس کننده میزان ارتباط محتوا ی یک سایت با جستجوی کاربر است.