بهینه سازی سایت برای موبایل

اهمیت بهینه سازی سایت برای موبایل و تاثیر آن بر سئو

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست محتوا

فهرست محتوا

زمانی که اینترنت توانست جایگاه خود را در زندگی روزمره و کار انسان تثبیت کند، ابتدا گوشی های همراه هوشمند نبودند و با اینترنت ارتباطی نداشتند و مردم تنها از راه کامپیوتر و لپ تاپ به اینترنت دسترسی داشتند. تا این که نسل های هوشمند گوشی به بازار عرضه شد و همه چیز متفاوت شد و مردم دیگر بیشتر امورات اینترنتی خود را از طریق گوشی هایشان انجام می دادند. این جاست که باید سایت ها برای موبایل بهینه سازی شوند یعنی برای موبایل سئو شوند.

بهینه سازی سایت برای موبایل

بهینه سازی سایت برای موبایل یا سئو موبایل


شاید در ابتدا موتور های جست و جو بودند که این امر را برای گوشی های هوشمند هموار ساختند. موتور های جست و جو مانند گوگل شروع به ساخت مرورگر برای گوشی کردند همانند نسخه های گوشی گوگل کروم، فایرفاکس و … . در واقع کاربران با این مرورگرها دسترسی راحت تری به وب سایت ها از طریق گوشی دارند.
پس از این که موتور های جست و جو به مرورگر های مناسب موبایل طراحی کردند، نوبت مدیران سایت ها می باشد تا سایت هایشان را برای موبایل بهینه سازی کنند تا وقتی که کاربران از طریق موبایل وارد سایت می شوند، رابط کاربری مناسبی داشته و راحت کار خود را انجام دهند.


دلایل بهینه سازی سایت برای موبایل

همان گونه که می دانید مرورگر ها سایت ها را رتبه بندی می کنند و در زمان های نامشخص پارامتر های خود برای رتبه بندی سایت ها را تغییر می دهند. یکی از این پارامتر ها، رعایت بهینه سازی سایت برای موبایل است. در واقع این کار منجر به افزایش بازدیدکنندگان می شود. به صورت طبقه بندی می توان گفت:
• بازخورد بازدیدکنندگان هنگامی که با موبایل وارد سایت می شوند متفاوت است چرا که در این صورت صفحه نمایش آن ها تا حد چشم گیری نسبت به مانیتور لپ تاپ و کامپیوتر کم می شود.
• در سال های اخیر تعداد کاربرانی که گوشی های هوشمند دارد بسیبار رو به فزونی بوده و به دلیل اینترنت های بی سیم و همراه ورود به سایت ها از طریق گوشی بسیار راحت شده.
• اخیرا موتور های جست و جو اهمیت ویژه ای به گوشی های همراه می دهد و بهینه سازی سایت برای موبایل یکی از پارامتر های مهم آن ها برای رتبه بندی سایت ها می باشد. تا جایی که شرکت گوگل راهنمای بهینه سازی سایت برای موبایل را منتشر کرده است. در وبمستر گوگل قسمتی وجود دارد که خطاهای خوانش سایت توسط ربات های موبایل را نشان می دهد که تاثیر بالایی بر رتبه بندی سایت ها دارد.

راهنمای بهینه سازی سایت برای موبایل


گوگل که یکی از مهم ترین و برجسته ترین موتور های جست و جو است، چند فاکتور را به منظور بهینه سازی سایت برای موبایل در نظر گرفته است که سایت ها با رعایت آن می تواند رتبه ی خود را بالا ببرند. از جمله این فاکتور ها به صورت زیر است:
برای طراحی رسپانسیو یا سایت واکنش‎گرا از کدهای HTML ارسالی برای موبایل و کامپیوتر به شکل یکسان و مشابه استفاده می‎گردد.


استفاده از کدنویسی درست در بهینه سازی سایت برای موبایل


با استفاده از دستورات CSS، می‎توان نحوه نمایش و مکان اطلاعات را در صفحه تغییر داد. به عنوان مثال، طراح سایت مشخص می کند که اگر عرض صفحه کمتر از ۵۰۰ مگاپیکسل باشد آنگاه اسلایدر سایت نمایش داده نشود، چرا که تصاویر و محتویات آن در ابعاد بیشتر از ۵۰۰ پیکسل قابل تشخیص نخواهد بود. این دستور توسط گوگل به منظور بهینه سازی سایت ارائه شده است و در آن کدهای HTML با توجه به نوع موبایل متفاوت خواهد بود. برای اعمال کردن این گزینه بایستی بر کدنویسی پیشرفته مسلط باشید.


روش های بهینه سازی سایت برای موبایل


یکی از روش‏ها‎ی بهینه سازی سایت برای موبایل ریسپانسیو می ‎باشد. در واقع در این روش اگر شکل و محتویات سایت در موبایل بهم بریزد، می توان محتویات را به شکل دلخواه نمایش داد و کاربر تمام محتویات را در گوشی خود ببیند. این امر بدون نیاز به ریدایرکت کردن آنها به آدرس جدید صورت می‎گیرد.
مدیران سایت ها باید این نکته را در نظر بگیرند که اگر برای بهینه سازی سایت خود برای موبایل از روش ریسپانسیو استفاده می کنند باید مطمئن شوند که گوگل از این اقدام آن ها مطلع است و به این منظور دسترسی ربات های گوگل به به فایل های css و جاوا اسکریپت سایت خود محدود نکنند تا گوگل قادر به تشخیص ریسپانسیو بودن سایت باشد.
روش دیگر بهینه سازی سایت برای موبایل، ایجاد یک نسخه کاملا مجزا از سایت مخصوص موبایل و راهنمایی کاربران به آن نسخه می‎باشد. در این روش مدیران سایت با تکنیک های مشخصی ارتباط بین نسخه موبایل و نسخه اصلی سایت را به گوگل می فهمانند تا گوگل این دو سایت را مجزا تشخیص ندهد و آن ها را در کنار هم تشخیص دهد. البته تمامی مراحل طراحی نسخه موبایلی باید از اول طی شود.


اهمیت بهینه سازی سایت برای موبایل یا همان سئو موبایل


باید بگوییم که تحقیقات نشان داده اند که بیش از ۴۰ درصد افراد ترجیح می دهند که تمامی مراحل خرید را از تحقیق تا خرید و پرداخت از طریق موبایل انجام دهند و یا این که نزدیک به ۶۰ درصد جست و جو های کاربران از طریق موبایل انجام می شود. همین طور تحقیقات بسیاری نشان داده است که سئو موبایل در پیشرفت سایت و کسب و کار تاثیر شگرفی می گذارد.
حال به چهار دلیل اهمیت بهینه سازی سایت برای موبایل می پردازیم:
• جست و جو در موبایل مد شده است:
همان گونه که گفته شده امروزه افراد بسیار زیادی از طریق موبایل مطالب مورد نیاز خود را جست و جو می کنند و این روند ادامه خواهد داشت پس اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و هنوز سایت خود را برای موبایل سئو نکرده اید بسیاری از مشتریان بالقوه ی خود را از دست خواهید داد.
• تعیین رتبه بندی سایت ها وابسته به محتوای نسخه موبایل است.
• بهینه سازی برای موبایل یعنی فروش بیشتر
• سئو برای موبایل به جست و جو های صوتی کمک می کند. امروزه محبوبیت جست و جو های صوتی رو به افزایش است و این امر نه تنها در موبایل ها و تبلت بلکه در وسایل خانه های هوشمند هم مورد استفاده قرار می گیرد. نزدیک به ۶۰ درصد سایت ها هنوز امکانات ارتقاء جست و جوهای صوتی را در نظر نگرفته اند که اگر شما این کار را کنید از بقیه پیشی خواهید گرفت.

Rate this post

محمدامین رضایی

بنیانگذار سئو راه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت بهترین مقالات سئو به صورت هفتگی در ایمیل شما
تایید 
همین امروز به جمع سئوکاران برتر سئوراه  بپیوندید.
close-image