بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست محتوا

فهرست محتوا

اگر کاربر وارد سایت یا صفحه هدف  بشود اما روی هیچ آیتمی کلیک نکند و هیچ گونه فعالیتی در سایت نداشته باشد و سایت را ترک کرده به صفحه نتایج گوگل باز گردد را نرخ پرش یا Bounce rate گویند. اگر کاربر در سایت هیچ فعالیتی نداشته باشد و سایت را به سرعت ترک کند گوگل سیگنالی از فعالیت کاربر دریافت نمی­کند. نرخ پرش در واقع به معنای عدم برقراری ارتباط کاربر با سایت است.

با توجه به نرخ پرش گوگل کیفیت محتوای سایت شما را بررسی می­کند. همچنین شما متوجه می­شوید که چقدر در جذب کاربران موفق بوده اید. گوگل آنالیکتیکس نرخ پرش یک سایت را محاسبه می­کند.

گوگل آنالکتیکس چیست؟ گوگل آنالکتیکس یک سیستم یک سرویس پیش آوری شده ازگوگل است که ورودی­ها، صفحات ورود کننده، کاربران وارد شده، فعالیت­های کاربران، زمان حضور و مسیر خروج کاربران را بررسی و تحلیل می­کند. شما با کمک گوگل آنالکتیکس از آمار بازدیدکنندگان سایت مطلع می­شوید.

بانس ریت یا نرخ پرش با میزان ماندگاری کاربران هنگام ورود به یک صفحه اینتنرنتی ارتباط دارد و هر چقدر کاربر بیشتر در صفحه بماند بانس ریت ان صفحه کم میباشد.

گوگل آنالکتیکس چگونه نرخ پرش سایت را مشخص می­کند؟

نرخ پرش از تقسیم کردن تعداد session های که سایت را بدون هیچ فعالیتی ترک کرده اند بر تمامsession های سایت بدست می­آید.

یکی از شاخص­های دیجیتال مارکتینگ و سئو نرخ پرش است. در حقیقت نرخ پرش بیانگر این است که آیا تجربه کاربری سایت شما با اهداف سایت در یک جهت هست یانه. بالا بودن نرخ پرش دلایل متفاوتی می­تواند داشته باشد از جمله اشکال در طراحی یا رابط کاربری کسل کننده و عدم هماهنگی محتوا با کلمه کلیدی. با کمک نرخ پرش مدیران سایت می­توانند با درک مشکلات سایت و رفع آنها تجربه کاربری سایت را بهبود بخشند.

در الگوریتم­های جدید گوگل مثل رنک برین یکی از فاکتورهای رتبه دهی به سایت نرخ پرش سایت است. هرچقدر نرخ پرش سایت بالاتر باشد بیانگر بهره وری پایین سایت و کیفیت پایین محتوای سایت است. بنا براین نرخ پرش بالا یک سیگنال منفی برای گوگل است. در ادامه به روش­های کاهش نرخ پرش می­پردازیم از طرفی کاهش نرخ پرش باعث افزایش فاکتور دیگر گوگل در رتبه بندی صفحات وب یعنی زمان ماندگاری کاربر در سایت شما می­شود که این امر به معنای بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج گوگل است.

چگونه نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟

  • پایین بودن سرعت لود صفحات سایت باعث بالا رفتن نرخ پرش سایت شما می­شود. چرا که در دنیای اینترنت سرعت حرف اول را می­زند و کاربران اینترنت معمولا عجول هستند زمانی که سایت شما دیرمی­­شود کاربر بلافاصله سایت را ترک می­کند.
  • آسان کردن فرآیند جستجو در سایت: کاربر باید بتواند آیکون جستجو را به راحتی پیدا کند بدین ترتیب می­تواند به جستجو در صفحات دیگر سایت شما بپردازد و علاوه بر کاهش نرخ پرش به افزایش زمان ماندگاری نیز کمک می­کند.
  • اگر کاربران با منوی کاربری شما راحت نباشند و نتوانند به راحتی از آن استفاده و بخش­های مختلف سایت را مشاهده کنند سایت را ترک می­کنند.
  • مفهوم تاثیر اولیه در روانشناسی اولین تاثیری است که کاربر با ورود به سایت حس می­کند. به منظور بهبود تاثیر اولیه بر روی کاربر به طراحی سایت توجه داشته باشید. یک طراحی ساده و جذاب همراه با یک رابط کاربری قوی تاثیر زیادی در افزایش زمان حضور کاربران در سایت دارد.
  • تجربه کاربری و رابط کاربری قوی در حالت موبایل امروزه بسیار اهمیت دارد. در طراحی سایت خود برای حالت موبایل به طراحی واکنش­گرا و سرعت بارگذاری بالا توجه کنید.
  •   کاربران به منظور کسب اطلاعات و به دنبال محتوای مفید به سایت شما سر می­زنند بنا براین محتوایی که در سایت قرار می­دهید باید منظم و مرتب و دارای تایتل و هدینگ باشد و به خوبی سازماندهی شده باشد در غیر اینصورت کاربر سایت را با نارضایتی ترک می­کند.
  • پاراگراف­های بلند تاثیر منفی بر روی حوصله کاربر دارد همینطور از جملات کوتاه و قابل فهم استفاده کنید.
  • در گذشته یکی از روش های سئو کلاه سیاه استفاده از کلید واژه­های پر تکرار بدون ارتباط با محتوای مطلب بود. این روش اگرچه در گذشته باعث افزایش بازدید از سایت می­­شد اما امروزه تخلف محسوب می­­شود و جریمه دارد. از طرفی کاربر زمانی که مطلب مورد نظر خود را پیدا نمی­کند سایت را ترک می­کند.
  • در نظر گرفتن مخاطبان هدف خود هنگام خلق محتوا و تلاش برای جذب آنها. برای مثال اگر مخاطبان شما نوجوانان هستند بیشتر از محتوای ویدئویی استفاده کنید به جای محتوا متنی.
  • حذف پاپ آپ های اضافی
  • محدود کردن تبلیغات: سایتهای ایرانی در تمامی قسمت­های سایت از تبلیغات استفاده می­کنند. در قسمت­های خاص از تبلیغات استفاده نکنید چرا که ذهن کاربران را به هم می­رسد و باعث ایجاد مزاحمت برای آنها شده و سایت را ترک می­کنند.
  • استفاده از Call-to-Action های جذاب : کال تو اکشن های باید قابل رویت باشند و تمامی صفحات سایت به یکدگر لینک شده باشند و از طریق دستورات ترغیب کننده کاربران را به سایر صفحات سایت هدایت کنید.
  • محدود کردن لینک­های شکسته: کاربران به سرعت متوجه لینک­های شکسته می­شوند و به سرعت سایت را ترک می­کنند. تا جای ممکن سعی کنید از لینک شکسته استفاده نکنید چرا که به سرعت نرخ پرش سایت را بالا می­برند. یکی از ابزارهای رصد لینک­های شکسته Screaming frog است.
  • لینک سازی داخلی: با لینک سازی داخلی شما صفحات مختلف سایت را به همدیگر متصل می­کنید و مسیر حرکت کاربر در وب سایت را تعیین می­کنید. لینک سازی داخلی قوی باعث افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت می­شود.
  • امکان باز کردن لینک­ها در تب جدید را فراهم کنید چرا که بعضی کاربران چندین لینک را باهم باز کرده و به مطالعه می­پردازند بنابراین زمان ماندگاری در وب سایت افزایش می­یابد.
  • بالا بردن اعتبار سایت خود: با خلق محتوای با کیفیت و کاربر پسند،مشخص کردن منابع محتوا، درج کامنت­های مثبت و منفی کاربران، لینک سازی داخلی و خارجی می­توانید اعتبار سایت خود را ارتقا دهید.
  • استفاده از گوگل آنالکتیکس: از طریق این ابزار رایگان گوگل به میزان نرخ پرش خود دسترسی دارید و می­توانید تغییراتی که در سایت برای ارتقای آن انجام داده اید را تست کنید.

تفاوت نرخ خروج با نرخ پرش

ابتدا به تعریف session می­پردازیم.

به مجموعه فعالیت­های کاربران دریک بازه زمانی session می­گویند. حداقل بازه زمانی که گوگل برای هر session در نظر گرفته است سی دقیقه است. فعالیت­های کاربر شامل کلیک کردن بر روی لینک­ها، بازدید از صفحات سایت یا خرید محصولات می­شود. هر کاربرsessionهای مختلفی در ایجاد می­کند. یک session  به دو صورت به اتمام می­رسد:۱- منقضی شدن براساس زمان: گوگل به صورت پیش فرض زمان سی دقیقه را برای انقضا ان در نظر می­گیرد به طوری که اگر کاربر سی دقیقه بعد از ورود به سایت هیچ فعالیتی نداشت منقضی می­شود البته شما می­توانید این زمان را به دلخواه خود کاهش یا افزایش دهید. در صورتی که کاربر فعالیتی انجام دهد گوگل آنالکتیکس آن session را مجددا آغاز می­کند.

۲- تغییر کمپین: منظور از کمپین کلماتی است که کاربر از طریق آنها به سایت وارد شده است. اگر کاربر با کلمات کلیدی متفاوتی به یک سایت وارد شود هر بار یک session جدید برای آن کاربر شروع می­شود. با تغییر کمپین هر بار یک session جدید ایجاد می­شود.

حال که با مفهوم sessionآشنا شدید به تعریف  نرخ خروج می­پردازیم: به تصمیم کاربر برای بستن یک صفحه و پایان دادن به یک session را نرخ خروج گویند. درصد خروج از یک صفحه بخصوص را نرخ خروج گویند.

­شما از نرخ پرش می­توانید برای ارزیابی استراتژی­های بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید. بالا بودن نرخ پرش می­تواند بیانگر عدم رضایت بازدید کننده باشد و با بررسی دلایل این موضوع به بهبود و ارتقای سایت خود بپردازید.

Rate this post

محمدامین رضایی

بنیانگذار سئو راه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت بهترین مقالات سئو به صورت هفتگی در ایمیل شما
تایید 
همین امروز به جمع سئوکاران برتر سئوراه  بپیوندید.
close-image