اگر کاربر وارد سایت یا صفحه هدف بشود اما روی هیچ آیتمی کلیک نکند و هیچ گونه فعالیتی در سایت نداشته باشد و سایت را ترک کرده به صفحه نتایج گوگل باز گردد را نرخ پرش یا Bounce rate گویند. اگر کاربر در سایت هیچ فعالیتی نداشته باشد و سایت را به سرعت ترک کند گوگل سیگنالی از فعالیت کاربر دریافت نمیکند. نرخ پرش در واقع به معنای عدم برقراری ارتباط کاربر با سایت است.
با توجه به نرخ پرش گوگل کیفیت محتوای سایت شما را بررسی میکند. همچنین شما متوجه میشوید که چقدر در جذب کاربران موفق بوده اید. گوگل آنالیکتیکس نرخ پرش یک سایت را محاسبه میکند.
گوگل آنالکتیکس چیست؟ گوگل آنالکتیکس یک سیستم یک سرویس پیش آوری شده ازگوگل است که ورودیها، صفحات ورود کننده، کاربران وارد شده، فعالیتهای کاربران، زمان حضور و مسیر خروج کاربران را بررسی و تحلیل میکند. شما با کمک گوگل آنالکتیکس از آمار بازدیدکنندگان سایت مطلع میشوید.
گوگل آنالکتیکس چگونه نرخ پرش سایت را مشخص میکند؟
نرخ پرش از تقسیم کردن تعداد session های که سایت را بدون هیچ فعالیتی ترک کرده اند بر تمامsession های سایت بدست میآید.
یکی از شاخصهای دیجیتال مارکتینگ و سئو نرخ پرش است. در حقیقت نرخ پرش بیانگر این است که آیا تجربه کاربری سایت شما با اهداف سایت در یک جهت هست یانه. بالا بودن نرخ پرش دلایل متفاوتی میتواند داشته باشد از جمله اشکال در طراحی یا رابط کاربری کسل کننده و عدم هماهنگی محتوا با کلمه کلیدی. با کمک نرخ پرش مدیران سایت میتوانند با درک مشکلات سایت و رفع آنها تجربه کاربری سایت را بهبود بخشند.
در الگوریتمهای جدید گوگل مثل رنک برین یکی از فاکتورهای رتبه دهی به سایت نرخ پرش سایت است. هرچقدر نرخ پرش سایت بالاتر باشد بیانگر بهره وری پایین سایت و کیفیت پایین محتوای سایت است. بنا براین نرخ پرش بالا یک سیگنال منفی برای گوگل است. در ادامه به روشهای کاهش نرخ پرش میپردازیم از طرفی کاهش نرخ پرش باعث افزایش فاکتور دیگر گوگل در رتبه بندی صفحات وب یعنی زمان ماندگاری کاربر در سایت شما میشود که این امر به معنای بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج گوگل است.
چگونه نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟
- پایین بودن سرعت لود صفحات سایت باعث بالا رفتن نرخ پرش سایت شما میشود. چرا که در دنیای اینترنت سرعت حرف اول را میزند و کاربران اینترنت معمولا عجول هستند زمانی که سایت شما دیرمیشود کاربر بلافاصله سایت را ترک میکند.
- آسان کردن فرآیند جستجو در سایت: کاربر باید بتواند آیکون جستجو را به راحتی پیدا کند بدین ترتیب میتواند به جستجو در صفحات دیگر سایت شما بپردازد و علاوه بر کاهش نرخ پرش به افزایش زمان ماندگاری نیز کمک میکند.
- اگر کاربران با منوی کاربری شما راحت نباشند و نتوانند به راحتی از آن استفاده و بخشهای مختلف سایت را مشاهده کنند سایت را ترک میکنند.
- مفهوم تاثیر اولیه در روانشناسی اولین تاثیری است که کاربر با ورود به سایت حس میکند. به منظور بهبود تاثیر اولیه بر روی کاربر به طراحی سایت توجه داشته باشید. یک طراحی ساده و جذاب همراه با یک رابط کاربری قوی تاثیر زیادی در افزایش زمان حضور کاربران در سایت دارد.
- تجربه کاربری و رابط کاربری قوی در حالت موبایل امروزه بسیار اهمیت دارد. در طراحی سایت خود برای حالت موبایل به طراحی واکنشگرا و سرعت بارگذاری بالا توجه کنید.
- کاربران به منظور کسب اطلاعات و به دنبال محتوای مفید به سایت شما سر میزنند بنا براین محتوایی که در سایت قرار میدهید باید منظم و مرتب و دارای تایتل و هدینگ باشد و به خوبی سازماندهی شده باشد در غیر اینصورت کاربر سایت را با نارضایتی ترک میکند.
- پاراگرافهای بلند تاثیر منفی بر روی حوصله کاربر دارد همینطور از جملات کوتاه و قابل فهم استفاده کنید.
- در گذشته یکی از روش های سئو کلاه سیاه استفاده از کلید واژههای پر تکرار بدون ارتباط با محتوای مطلب بود. این روش اگرچه در گذشته باعث افزایش بازدید از سایت میشد اما امروزه تخلف محسوب میشود و جریمه دارد. از طرفی کاربر زمانی که مطلب مورد نظر خود را پیدا نمیکند سایت را ترک میکند.
- در نظر گرفتن مخاطبان هدف خود هنگام خلق محتوا و تلاش برای جذب آنها. برای مثال اگر مخاطبان شما نوجوانان هستند بیشتر از محتوای ویدئویی استفاده کنید به جای محتوا متنی.
- حذف پاپ آپ های اضافی
- محدود کردن تبلیغات: سایتهای ایرانی در تمامی قسمتهای سایت از تبلیغات استفاده میکنند. در قسمتهای خاص از تبلیغات استفاده نکنید چرا که ذهن کاربران را به هم میرسد و باعث ایجاد مزاحمت برای آنها شده و سایت را ترک میکنند.
- استفاده از Call-to-Action های جذاب : کال تو اکشن های باید قابل رویت باشند و تمامی صفحات سایت به یکدگر لینک شده باشند و از طریق دستورات ترغیب کننده کاربران را به سایر صفحات سایت هدایت کنید.
- محدود کردن لینکهای شکسته: کاربران به سرعت متوجه لینکهای شکسته میشوند و به سرعت سایت را ترک میکنند. تا جای ممکن سعی کنید از لینک شکسته استفاده نکنید چرا که به سرعت نرخ پرش سایت را بالا میبرند. یکی از ابزارهای رصد لینکهای شکسته Screaming frog است.
- لینک سازی داخلی: با لینک سازی داخلی شما صفحات مختلف سایت را به همدیگر متصل میکنید و مسیر حرکت کاربر در وب سایت را تعیین میکنید. لینک سازی داخلی قوی باعث افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت میشود.
- امکان باز کردن لینکها در تب جدید را فراهم کنید چرا که بعضی کاربران چندین لینک را باهم باز کرده و به مطالعه میپردازند بنابراین زمان ماندگاری در وب سایت افزایش مییابد.
- بالا بردن اعتبار سایت خود: با خلق محتوای با کیفیت و کاربر پسند،مشخص کردن منابع محتوا، درج کامنتهای مثبت و منفی کاربران، لینک سازی داخلی و خارجی میتوانید اعتبار سایت خود را ارتقا دهید.
- استفاده از گوگل آنالکتیکس: از طریق این ابزار رایگان گوگل به میزان نرخ پرش خود دسترسی دارید و میتوانید تغییراتی که در سایت برای ارتقای آن انجام داده اید را تست کنید.
تفاوت نرخ خروج با نرخ پرش
ابتدا به تعریف session میپردازیم.
به مجموعه فعالیتهای کاربران دریک بازه زمانی session میگویند. حداقل بازه زمانی که گوگل برای هر session در نظر گرفته است سی دقیقه است. فعالیتهای کاربر شامل کلیک کردن بر روی لینکها، بازدید از صفحات سایت یا خرید محصولات میشود. هر کاربرsessionهای مختلفی در ایجاد میکند. یک session به دو صورت به اتمام میرسد:۱- منقضی شدن براساس زمان: گوگل به صورت پیش فرض زمان سی دقیقه را برای انقضا ان در نظر میگیرد به طوری که اگر کاربر سی دقیقه بعد از ورود به سایت هیچ فعالیتی نداشت منقضی میشود البته شما میتوانید این زمان را به دلخواه خود کاهش یا افزایش دهید. در صورتی که کاربر فعالیتی انجام دهد گوگل آنالکتیکس آن session را مجددا آغاز میکند.
۲- تغییر کمپین: منظور از کمپین کلماتی است که کاربر از طریق آنها به سایت وارد شده است. اگر کاربر با کلمات کلیدی متفاوتی به یک سایت وارد شود هر بار یک session جدید برای آن کاربر شروع میشود. با تغییر کمپین هر بار یک session جدید ایجاد میشود.
حال که با مفهوم sessionآشنا شدید به تعریف نرخ خروج میپردازیم: به تصمیم کاربر برای بستن یک صفحه و پایان دادن به یک session را نرخ خروج گویند. درصد خروج از یک صفحه بخصوص را نرخ خروج گویند.
شما از نرخ پرش میتوانید برای ارزیابی استراتژیهای بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید. بالا بودن نرخ پرش میتواند بیانگر عدم رضایت بازدید کننده باشد و با بررسی دلایل این موضوع به بهبود و ارتقای سایت خود بپردازید.