نقشه سایت یا سایت مپ چیست ؟

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست محتوا

فهرست محتوا

نقشه سایت یا سایت مپ چیست ؟

قبل از اینکه درباره نقشه سایت صحبت کنیم مایل هستم که درباره ربات کرال صحبت کنیم . کرال باجت یا بودجه خزش یا نرخ خزش، درواقع زمان و هزینه ایی هست که ربات های گوگل برای بررسی صفحات ما صرف میکند.تعداد صفحات و وبسایت ها در اینترنت بسیار زیاد هست و هر روز بیشتر میشود .ولی منابع گوگل برای بررسی ایندکس آنها محدود است .همین الان که ما در حال نوشتن این مقاله هستیم ، میدانیم که گوگل با بحران ایندکس مواجه شده است و  آنقدر این بحران بزرگ بوده است که ابزار url inspection در سرچ کنسول درست کار نمیکند و بعد از درخواست ایندکس آدرس ها ،زمانی زیادی طول خواهد کشید تا گوگل آدرس شما را ایندکس کند. پس مدیریت این بودجه (ایندکس صفحات ) برای گوگل اهمیت زیادی دارد .وقتی سایت ما برای اولین بار راه اندازی میشود ، اعتماد زیادی نسبت به آن وجود ندارد،اعتبار زیادی هم نزد گوگل ندارد و گوگل زمان کمتری را برای ایندکس کردن صفحات سایت  اختصاص میدهد.

توجه :

از طرفی هم وقتی سایت ها خیلی بزرگ هستند تعداد صفحاتشان خیلی زیاد میشود،مثل : دیجی کالا ،که شاید میلیون ها محصول و دسته بندی و سرچ و فیلتر و آدرس مختلف روی آن وجود دارد که ربات های گوگل مجبور هستند در ایندکس کردن صفحاتشان اولویت بندی داشته باشند.

 

چرا نقشه سایت را باید در سرچ کنسول گوگل تعریف کنیم؟

نقشه سایت به ربات های گوگل کمک میکند تا بهتر عمل کنند در واقع ما خودمان راهنمایی را در اختیارشان قرار میدهیم و اعلام میکنیم که کدام صفحات در اولویت ایندکس قرار دارند .پس هدف نقشه سایت : ( ایندکس هوشمندانه تر صفحات توسط ربات های گوگل است .) ولی در اینجا ما اولویتمان را به گوگل اعلام میکنیم ،پس یک سری از گزینه ها همان ابتدا حذف میشوند .در نقشه سایت میتوانیم درجه اهمیت صفحات را هم مشخص کنیم آنهایی که اهمیتشان کمتر است کمرنگ هستند.

 

 

 

 

 

 

کدام صفحات به تازگی به روز رسانی شده اند؟

گوگل مداوم به سایت سر میزند و سایت شما رو بررسی میکند تا ببیند آیا محتوای جدید به سایت اضافه شده یا خیر! و همچنین در این بررسی   صفحاتی که از پیش ایندکس کرده را دوباره بررسی میکند .تا از ایندکس های قبلی مطمئن شود

ملاکم(ربات ایندکس محتوا) چیست؟

گوگل میگوید : سراغ آنهایی میروم که اولویت بیشتری دارند و به تازگی به روز رسانی شده اند ،تغییری در محتوای آنها اتفاق افتاده است که من باید از این تغییر آگاه باشم ،پس با اعلام تاریخ به روز رسانی میتوانیم آن را هوشمندانه تر کنیم .

 کدام صفحات به ندرت به روز رسانی میشوند ؟

خیلی از صفحات هستند که تاریخ به روز رسانی ندارند ولی محتوایشان تغییر میکند ،یعنی چی؟

به عنوان مثال ما یک مقاله ایی را نوشته اییم و شاید این مقاله را تا یک سال هیچ تغییری در محتوا و تصاویر و ….ایجاد نکنیم ،ولی کاربرها در آن صفحه همچنان کامنت میگذارند و در آن تغییر ایجاد میکنند،پس این تغییرات باید توسط گوگل بررسی و ایندکس شود.

اگر گوگل صفحه ایی را بررسی میکند که به عنوان مثال یک هفته پیش آن را بررسی کرده است و نرخ به روزرسانی آن ماهانه است دیگر با آن صفحه کاری ندارد و ماه بعد آن صفحه را ایندکس میکند ،پس باعث میشود که بتواند صفحات جدیدتر و به روز تر را در اولویت خود قرار دهد .

همه این اتفاقات در نقشه سایت ما می افتد. پس ما اگر که نقشه را به درستی طراحی کنیم میتوانیم رفتار ربات های  گوگل و بودجه ایی که داریم را به درستی خرج نماییم.

 

 

بودجه خزش چگونه افزایش پیدا میکند؟

هر چقدر نرخ تولید محتوا سایت  ما بیشتر باشد ،عمر فعالیت هایمان بالاتر برود ،لینک سازی های داخلی و خارجی مان قویتر شود ،آمار جستجوهایی که کاربر ها میکنند از روی نام برند یا عبارت هایی که ما در آن جایگاه داریم وارد سایتمان میشوند بالاتر برود گوگل بودجه بیشتری را برای ایندکس محتوا در نظر میگیرد، یعنی اگر در روز اول گوگل ده تا صفحه را بررسی میکرد شاید بعدا آن بشود هزار عدد یا شاید یک میلیون .در سایت های خبری که محتوای زیادی تولید میکنند یا سایت های فروشگاهی بزرگ که صفحات متنوعی دارند شاید صدها هزار صفحه در روز توسط گوگل ایندکس شود ، ولی اولویت بندی براساس همین اطلاعاتی که در نقشه سایت میدهیم تعین میشود.

نرخ خزش

ساختار نقشه سایت به چه شکل است؟

نقشه سات یک فرمت فایل xml هست که مرورگر آن را در چنین قالبی نمایش میدهد :
https://seorah.ir/sitemap_index.xml

چند بخش دارد : آدرس صفحات ،همه صفحات که در نقشه سایت ما هستند اینجا آدرسشان لیست شده است این آدرس ها دقیق است یعنی این اسلش بلاگ نیست ،https:slashslash دقیقا همان آدرس دامنه اصلی یا آدرس اصلی سایت ما است .اگر سایت من httpsهست در نقشه سایتم با htps میگذارم.کاراکترهای فارسی را ترجیحا نمیگذارم نسخه مینی کد شده اش را باید در سایتم بگذارم .ستون بعدی درجه اهمیت است که بین صفر تا صد میتواند باشد ،اعلام میکند که ایندفعه این صفحه چقدر مهم است اکنون بین صفحاتی که وجود دارد تمایزی نیست بین این پنج صفحه همه آنها درجه اهمیتشان روی شش دهم یا شصد درصد است.

 

 

نکته مهم در مورد نقشه سایت  :

نقشه سایت بر اساس هدف کسب و کار تعریف میشود، اینگونه نیست که بگوییم همیشه صفحه دسته بندی درجه اهمیتش بالاتر از صفحه مقاله یا محصول است .یا نرخ به روزرسانیش همیشه ماهانه است .براساس ماهیت کسب و کار شما و  نرخ تولید محتوایتان و هدفگذاریتان در صفحات تعیین میشود .مثلا: یک سایت خبری را تصور کنید ، به نظر شما در صفحه اصلی آخرین تغییر را باید چگونه بزنیم ، چه روزی چه زمانی چه تاریخی .همین امروز میشود آخرین تغییر که امروز میتواند ساعت راهم شامل شود ، ممکن است در طول ساعت هم تغییر کند.

 

خبرها چندوقت یکبار ممکن است به روزرسانی شود ؟

ماهانه ، ممکن است اصلا به روزرسانی نشوند پس به ماهیت کسب و کار ربط دارد یک سری از سایت های خبری هستند آخرین تغییرش که میشود زمان انتشارش.ولی نرخ به روزرسانیش میشود بر اساس کامنت.اگر من سایتی دارم که اصلا در خبرهایش نمیشود کامنت گذاشت ،نرخ به روزرسانیش را میزنم سالانه.اگر که میشود کامنت گذاشت نرخ به روزرسانیش را میگذارم ماهانه.

میگویم ماهی یک بار چون خبرها خیلی زیاد هستند .روزانه هزاران دو هزار خبر وارد سایت های خبری میشود اگر همه انها بخواهند هر روز ایندکس شوند میدانید چه عددی میشود؟

یا اگر اخباری که برای ماه اخیر هستند و ممکنه برایشان کامنت گذاشته شود بگذارید هفتگی ، خبر هایی که بعداز یک ماه هستند را بگذارید سالانه.که اصلا سراغ آنها نرید کسی برای خبری که پارسال منتشر شده باشد کامنت نمیگذارد یا فعالتی یا آپدیتی انجام نمیدهد.پس اینجا نقش سایت من میتواند اهداف و ماهیت کسب و کار مرا تعریف کند یک معیار مشخی برایش نیست .

 

 

 

Rate this post

محمدامین رضایی

بنیانگذار سئو راه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت بهترین مقالات سئو به صورت هفتگی در ایمیل شما
تایید 
همین امروز به جمع سئوکاران برتر سئوراه  بپیوندید.
close-image