اگر صاحب یک وب سایت هستید و یا در حرفه سئو سایت مشغول به کار هستید احتمالا تا کنون اصطلاح کیورد استافینگ را شنیدهاید. اما کیورد استافیینگ چیست؟ به طور خلاصه منظور از کیورد استافینگ تکرار غیرعادی و غیر طبیعی کلمه کلیدی در محتوا با هدف ارتقا رتبه سایت و سئو است. شاید در گذشته این تکنیک پاسخگو بود اما بعد از به روز رسانی الگوریتمهای گوگل در سالهای اخیر استفاده از این روش نه تنها رتبه سایت شما را بالا نمیبرد بلکه باعث سقوط آن نیز میشود. در واقع هنگامی که شما به طور نا به جا از کلمات کلیدی استفاده میکنید براساس استانداردهای گوگل محتوای شما به عنوان اسپم شناسایی میشود. گوگل بارها اعلام کرده است که محتوای خوب محتوایی کاربر پسند است. آنچه که باعث افزایش ترافیک سایت و رتبه شما نزد گوگل میشود تولید محتوای کاربرپسند و با کیفیت است.
چگونه از کلمه کلیدی در ایجاد محتوای خود استفاده کنیم؟
با توجه به الگوریتمهای جدید گوگل استفاده از کی ورد استافینگ تخلف است و منجر به جریمه سایت شما و کاهش رتبه ان میشود. اما تا چه میزان میتوانیم کلمات کلیدی را در محتوای خود تکرار کنیم؟
سئو کاران درگذشته با تکرار و برجسته کردن کلمات کلیدی رتبه صفحه را درگوگل بالا میبردند. اما در سالهای اخیر گوگل استفاده از این روش را به عنوان اسپم معرفی کرد وسایتهایی که از این تکنیک استفاده میکنند را جریمه میکند. گوگل الگوریتم رنک برین را در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد. این الگوریتم دارای استانداردهای جدیدی برای رتبه بندی صفحات سایت است. معرفی الگوریتم رنک برین پایان روش کیورد استافینگ در ایجاد محتوا بود. رنک برین یک الگوریتم مبتنی بر الگوریتم یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است. این الگوریتم قادر به درک مفهومی کلمات وعبارات جستجو شده میباشد و میتواند بین کلمه کلید ی و محتوا ارتباط معنایی برقرار کند.
در گذشته الگوریتمهای گوگل بسیار ساده بودند و به ندرت به روز رسانی میشدند. این الگوریتمها توانایی درک معنا و مفهوم کلمات را نداشتند چه برسد به درک معنای جملات و ایجاد ارتباط معنایی بین محتوا و کلمات کلیدی. این الگوریتمها کلماتی که به دفعات بیشتری تکرار شده بودند را شناسایی میکردند و براین اساس صفحات وب را رتبه بندی میکردند. بنا براین سئو کاران کلمات کلیدی را به طور مکرر تکرار میکردند تا رتبه بالایی را در گوگل کسب کنند. اما با ارائه الگوریتمهایی مثل مرغ مگس خوار و سپس الگوریتم رنک برین این روش کارایی خود را از دست داد و کار به اینجا رسید که رباتهای هوشمند گوگل تکرار زیاد وغیر طبیعی کلمه کلیدی را اسپم تلقی میکنند.
الگوریتم پاندای گوگل کارش شناسایی خطای کیورد استافینگ است. در صورتی که گوگل شما راشناسایی کند ممکن است صفحه شما را از صفحه نتایج گوگل حذف کند.
از کیورد استافینگ در محتوا، عنوان صفحات و توضیحات صفحه استفاده میشود. بدین ترتیب که کلمات کلیدی به صورت مکرر و نامانوس و حتی بی معنا تکرار میشد. خب با این اوصاف چگونه از کلمه کلیدی استفاده کنیم که یک محتوای با کیفیت کاربر پسند مورد قبول گوگل داشته باشیم.
تکنیکهای کیورد استافینگ:
- استفاده از کلمات کلیدی در داخل متن به طور نا به جا و غیر ضروری
- همرنگ کردن زمینه متن با رنگ فونت کلمه کلیدی
- تکرار کلمه کلیدی در داخل کد html صفحه
- استفاده از کلمه کلید بی ربط با عنوان پست
الگوریتمهای جدید صفحات وب را براساس مفهوم کلمات کلیدی و ارتباط بین کلمه کلید و محتوا و کیفیت محتوا رتبه بندی میکنند بنا براین به جای استفاده از تکنیک قدیمی کیورد استافینگ از روشهای زیر برای ارتقای رتبه سایت خود استفاده کنید:
- به جای تکرار غیر طبیعی کلمه کلید از کلمات هم خانواده یا هم معنی استفاده کنید.
- به جای کلمه کلیدی میتوانید از معادل انگلیسی آن استفاده کنید.
- ترکیبهای متنوع مرتبط با کلمه کلیدی
- نوشتن عبارات توصیف کننده کلمه کلیدی
بدین ترتیب با استفاده از عبارات و کلمات مفهومی نزدیک به هم به استانداردهای گوگل نزدیک میشوید.
نکتهایی که لازم است خاطرنشان کنیم این است که علی رغم استفاده زیاد از کیورد استافینگ اگر محتوا برای کاربر جذاب باشد و محتوای با کیفیتی داشته باشد گوگل به این محتوا امتیاز میدهد در واقع هیچ قاعده و قانونی درباره دفعات استفاده از کلمات کلیدی وجود ندارد بلکه هنگام به کار بردن کلمه کلیدی باید به حفظ مفهوم متن توجه داشته باشید.
زمانی که شما با استفاده از کیورد استافینگ کاربر را به سایت خود میکشانید اما کاربر مطلب مورد نظر خود را پیدا نمیکند نرخ پرش و دفعات بازدید سایت شما و همینطور زمان ماندگاری کاربر در سایت شما پایین میآِید و در نتیجه با توجه به استانداردهای جدید الگوریتمهای گوگل مثل مرغ مگس خوار، رنک برین، پاندا و غیره رتبه سایت شما پایین میآید.
قوانین گوگل برای تولید محتوا و ویژگی های یک محتوای کاربر پسند:
برای ایجاد یک محتوای کاربر پسند و با کیفیت که بتواند جایگاه بالایی را در رتبه بندی گوگل کسب کند باید از قوانین سئوی گوگل پیروی کرد. بهینه سازی وب سایت را سئو گویند. یک سئوی با کیفیت و قوی باعث میشود که موتورهای جستجو کلمه مورد نظر را به راحتی پیدا کنند. محتوا هم اطلاعاتی است که در وب سایت قرارمیگیرد. هدف از سئوی محتوا افزایش ترافیک وب سایت و افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت است. قوانین سئو برای تولید محتوا را به صورت خلاصه توضیح میدهیم:
- اولین مورد که برای ایجاد محتوا باید مد نظر داشته باشید یک ایده برای تولید محتوا است. هدف شما از ایجاد وب سایت چیست؟ آیا شما قصد راه اندازی یک سایت فروش را دارید یا یک سایت که از طریق تبلیغات کسب درآمد میکند؟ برای مثال اگر هدف شما فروش است محتوای شما باید جذاب باشد سپس میتوانید از محتوای مفید نیز در کنار محتوای جذاب استفاده کنید.
- در نظر گرفتن مخاطبان وب سایت یا مفهوم شخصی سازی محتوا: برای مثال اگر مخاطبان سایت شما نوجوانان هستند بهتر است که از تصاویر ویدئوی بیشتر و متن کمتر استفاده کنید.
- انتخاب کلمات کلیدی: قبل از ایجاد محتوا کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کنید چراکه کاربران به استفاده از کلمات کلیدی به جستجو در وب میپردازند.
- استفاده از عناوین جذاب: از عناوین جذاب و گیرا استفاده کنید چرا که اولین موردی که مخاطب را جذب میکند عنوان محتوا است یک عنوان تکراری توجه زیادی را به خود جلب نمیکند.
- در نظر گرفتن نیاز کاربران : یک محتوای کاربر پسند محتوایی است که نیاز کاربران را رفع کرده و اطلاعات کافی در اختیار وی قرار دهد.
- ارائه توضیحات کافی در باره موضوع و همینطور متناسب با عنوانی که انتخاب کرده اید.
- برخی موضوعات بسیار گسترده هستند و میتوانید در چند مقاله و با ذکر مثال به آنها بپردازید.
- تولید محتوای آموزشی
- لینکسازی
در واقع با به کارگیری این تکنیکها با هدف فریب موتورجستجوی گوگل برای بالا بردن رتبه سایت انجام میگیرد.